Close

IBM ENVIZI – Vzostup ESG a udržateľnosti a ako môže softvér pomôcť

ČO JE UDRŽATEĽNOSŤ V PODNIKANÍ?

Zatiaľ čo fráza „udržateľnosť“ môže pre rôznych ľudí znamenať veľa rôznych vecí, Harvard Business School poskytuje skvelú jednoduchú definíciu – „udržateľnosť v podnikaní sa týka vplyvu, ktorý majú spoločnosti na životné prostredie alebo spoločnosť“. Stratégia trvalej udržateľnosti spoločnosti by sa mala zameriavať na pozitívny vplyv na životné prostredie a/alebo spoločnosť, aby pomohla riešiť väčšie globálne problémy (ako je znečistenie a rýchla zmena klímy).



Environmental, Social, Governance (ESG) factors

Spôsob, akým sa meria udržateľnosť organizácie, je prostredníctvom faktorov životného prostredia, sociálnych vecí a riadenia (ESG) a ako skratka popisuje, ESG sa zameriava na viac než len environmentálne problémy. Čím vyššie je hodnotenie ESG, tým je podnik udržateľnejší. Z finančného hľadiska je to pre podniky dôležité, pretože podľa Harvard Business School platí, že čím je podnik udržateľnejší, tým je ziskovejší. Hoci implementácia stratégií udržateľnosti prináša výzvy, táto krátkodobá investícia prináša dlhodobé výhody. Neschopnosť brať ESG riziká vážne môže mať za následok mnohé negatívne dopady na firmy – od akcií akcionárov na výročných valných zhromaždeniach až po odpredaj zo strany správcov aktív. Cieľom udržateľnej obchodnej stratégie je pozitívne ovplyvniť jednu alebo obe z týchto oblastí, a tým pomôcť riešiť niektoré z najpálčivejších problémov sveta.



Niektoré z globálnych problémov, ktoré udržateľné obchodné stratégie pomáhajú riešiť, zahŕňajú:

  • Zmena podnebia
  • Príjmová nerovnosť
  • Vyčerpanie prírodných zdrojov
  • Otázky ľudských práv
  • Spravodlivé pracovné podmienky
  • Znečistenie
  • Rasová nespravodlivosť
  • Rodová nerovnosť


Aj keď to tak môže znieť, udržateľnosť v podnikaní nie je čisto altruistická. Ako poznamenáva profesorka Harvard Business School Rebecca Henderson v online kurze Stratégia udržateľného podnikania, nemôžete využiť podnikanie na to, aby ste vo svete robili dobro, ak sa vám finančne nedarí. Robiť dobre a robiť dobro sú vzájomne prepojené a úspešné obchodné stratégie zahŕňajú oboje.


Mnohé zo súčasných firiem si osvojili koncept „Triple bottom line“, ktorý naznačuje, že organizácie by sa mali zaviazať k meraniu svojho sociálneho a environmentálneho vplyvu – okrem svojej finančnej výkonnosti – namiesto toho, aby sa zameriavali iba na vytváranie zisku alebo štandardný „bottom line“. Tieto kategórie možno označiť ako „tri P“: People (Ľudia), Planet (Planéta) & Profit (Zisk). Takýto udržateľný prístup k podnikaniu často v konečnom dôsledku zvyšuje výkonnosť podniku.

PREČO JE UDRŽATEĽNOSŤ DÔLEŽITÁ?

Okrem podnecovania sociálnych a environmentálnych zmien môžu iniciatívy udržateľnosti prispieť k celkovému úspechu organizácie. Môže sa zdať kontraintuitívne, že míňanie väčšieho množstva peňazí na udržateľné obchodné praktiky môže zvýšiť ziskovosť spoločnosti, ale štúdie ukazujú, že najudržateľnejšie spoločnosti sú aj najziskovejšie. Environmentálne, sociálne a riadiace (ESG) metriky sa často používajú na určenie toho, do akej miery je organizácia etická a udržateľná. Podľa McKinsey spoločnosti s vysokým hodnotením ESG stabilne prekonávajú trh v strednodobom aj dlhodobom horizonte. Zatiaľ čo stratégie udržateľnosti môžu byť krátkodobou investíciou, môžu viesť k dlhodobým výhodám.

VÝHODY UDRŽATEĽNOSTI V PODNIKANÍ

1. Budete chrániť svoju značku a zmierňovať riziká

Skončiť na titulnej strane kvôli škandálu je najhoršia nočná mora generálneho riaditeľa. Nesprávne praktiky nielenže poškodzujú povesť organizácie a môžu prísť o zákazníkov, ale riešenie katastrofy v oblasti vzťahov s verejnosťou môže odviesť cenné ľudské a finančné zdroje od hlavnej činnosti. Nechcete sa stať spoločnosťou, ktorá umožnila únik ropy alebo prinútila zamestnancov pracovať v nebezpečných podmienkach. Zavedením udržateľnej stratégie, ktorá chráni životné prostredie a vašich pracovníkov, sa tiež chránite pred akýmikoľvek škodlivými incidentmi.


2. Byť orientovaný na účel je konkurenčnou výhodou

Udržateľnosť neznižuje obchodné ciele a naplnenie cieľa vašej spoločnosti môže pomôcť prilákať motivovanú a kvalifikovanú pracovnú silu, ktorá poháňa finančný úspech. Nedávna štúdia poukazuje na to, že 89% vedúcich pracovníkov verí, že organizácia so spoločným cieľom bude mať väčšiu spokojnosť zamestnancov. Okrem toho 85% uviedlo, že s väčšou pravdepodobnosťou odporučia ostatným spoločnosť so silným zámerom. Urobiť z vašej spoločnosti organizáciu, ktorá robí dobre vo svete – a nie len miesto, ktoré poskytuje výplatu – môže byť konkurenčnou výhodou pri prilákaní najlepších talentov.


3. Trh s trvalo udržateľným tovarom rastie

Štúdia z roku 2019 zistila, že 73 % globálnych spotrebiteľov je ochotných zmeniť svoje spotrebiteľské návyky, aby znížili svoj negatívny vplyv na životné prostredie, a udržateľný predaj produktov vzrástol od roku 2014 o takmer 20 %. Najmä mileniáli sú ochotnejší zaplatiť viac za produkty, ktoré obsahujú udržateľné zložky alebo produkty, ktoré majú tvrdenia o sociálnej zodpovednosti. Ak sa vaša organizácia zaviaže k udržateľným produktom a postupom, mohla by získať podiel na trhu premenou zákazníkov orientovaných na udržateľnosť a zvýšením predaja.


4. Kooperatívna činnosť môže viesť k zmene

Ako jednotlivec, môže sa cítiť zahltený, izolovaný alebo jednoducho bez možnosti uskutočniť zmenu zmysluplným spôsobom. To nie je prípad, keď najinovatívnejšie, najúspešnejšie a najsilnejšie spoločnosti spolupracujú na riešení niektorých z najpálčivejších problémov sveta. Zatiaľ čo vlády sa snažia riešiť problémy s verejnými statkami, účelovo orientované spoločnosti spolupracujúce na riešení týchto problémov zaznamenali veľký úspech. Napríklad palmový olej je lacný, všestranný a nachádza sa asi v polovici všetkých balených produktov vrátane mydla, rúžu a zmrzliny. Produkcia palmového oleja však viedla k rekordným emisiám skleníkových plynov a prispela k zmene klímy.

Vzhľadom na to sa výrobca spotrebného tovaru Unilever v roku 2008 zaviazal používať palmový olej iba z certifikovaných udržateľných zdrojov. 

Niet pochýb o tom, že udržateľnosť sa za posledné desaťročie stala globálnym megatrendom. Environmentálna udržateľnosť už nie je len otázkou spoločenskej zodpovednosti firiem (CSR) – je to imperatív podnikania. Príležitosti a riziká súvisiace so životným prostredím sú výzvou pre stratégie a prevádzkové modely organizácií vo všetkých sektoroch a funkciách. Strategické environmentálne rozhodnutia, ktoré sú podskupinou širšej agendy udržateľnosti, čoraz viac definujú vyhliadky spoločnosti na dnešnom konkurenčnom trhu. Ako už bolo spomenuté, podľa Harvard Business School môžu udržateľné obchodné prístupy viesť k zvýšeniu celkovej výkonnosti podniku. Aj keď to v súčasnosti nie je v niektorých odvetviach povinné, vykazovanie v oblasti životného prostredia, sociálnych vecí a riadenia (ESG) je v súčasnosti dôležitou obchodnou imperatívou a akcionári ho veľmi podporujú. Reporty musia byť na úrovni financií, musia byť plne auditovateľné, porovnateľné v rôznych obdobiach a musia byť schválené riaditeľom spoločnosti.

Aby lídri prosperovali v udržateľnom svete, musia:

  • Zadefinovať svoje ciele ESG a udržateľnosti
  • Stanoviť si jasnú základnú líniu
  • Operacionalizovať/vytvoriť procesné postupy ku svoji cieľom udržateľnosti


Efektívne stratégie a softvér umožňujú udržateľný rozvoj podnikania a pripravujú organizácie na budúcnosť. Ďalšou výhodou stratégií riadenia udržateľnosti je umožnenie podnikom lepšie dodržiavať regulačné požiadavky a termíny dodržiavania. Forbes uviedol, že súlad s ESG môže zvýšiť ziskovosť spoločnosti. Stratégie tiež umožňujú organizáciám merať a vykazovať svoj pokrok v priebehu času. Začlenenie udržateľnosti do podnikania umožňuje klientom získať poznatky, ktoré potrebujú na sfunkčnenie vo veľkom rozsahu. Organizácie môžu znížiť zdroje, ktoré v súčasnosti spotrebúvajú, a zároveň zlepšiť prevádzkovú efektivitu a následne rozšíriť svoj konečný zisk. Napokon, stratégie udržateľnosti poskytujú príležitosť na celkovú transformáciu podnikania. Podniky môžu vytvoriť odolnejšie, udržateľné podnikanie, ktoré je pripravené na prerušenie a príležitosť, a ak/keď nastane neočakávané, sú pripravené zasiahnuť.


Ako už bolo spomenuté, udržateľnosť a podávanie správ o ESG sa stali obchodným imperatívom a sú rozhodujúce pre podporu odolnosti a agilnosti, ktorú podniky potrebujú vo svete, v ktorom dochádza k neustálym zmenám. Viaceré sily poháňajú podniky, aby vytvorili cestu k udržateľnej budúcnosti, ale svet potrebuje priemyslových šampiónov, ktorí by viedli cestu a riadili skutočnú transformáciu, poháňanú exponenciálnymi technológiami a ekosystémovou spoluprácou.

Chceli by sme poukázať na rozdiely medzi ESG reportingom a reportingom udržateľnosti a o dôležitosti uprednostňovania oboch pre úspech organizácie.


Reporting ESG:

Vykazovanie ESG má neustále rastúci dopyt zo strany investorov a zainteresovaných strán, ktorí chcú hodnotiť výkonnosť spoločnosti nad rámec iba finančných metrík. Podľa štúdie MSCI spoločnosti so silným skóre ESG prekonali v rokoch 2007 až 2018 spoločnosti so slabým vykazovaním ESG v priemere o 7,7 % ročne.


Reporting udržateľnosti:

Reporting o udržateľnosti sa zameriava na zabezpečenie dlhodobej environmentálnej a ekonomickej udržateľnosti spoločnosti. Patria sem opatrenia, ako je zníženie spotreby energie a vody, riadenie odpadu a emisií a implementácia správ o udržateľnom dodávateľskom reťazci. Štúdia Harvard Business School zistila, že spoločnosti so silným vplyvom na udržateľnosť mali o 4,8 % vyššiu návratnosť aktív a o 0,8 % vyššiu ziskovú maržu v porovnaní so spoločnosťami so slabším vplyvom.


Kľúčové rozdiely medzi ESG a správou o udržateľnosti:

Zatiaľ čo ESG aj udržateľnosť sa zaoberajú environmentálnymi, sociálnymi a riadiacimi faktormi, ESG sa zameriava na environmentálne, sociálne a riadiace spravodajstvo, ktoré hodnotí vplyv spoločnosti na životné prostredie a spoločnosť. Na druhej strane sa udržateľnosť zameriava na širší princíp, ktorý zabezpečuje dlhodobú environmentálnu, etickú a ekonomickú udržateľnosť spoločnosti holistickým spôsobom.

Zatiaľ čo ESG a udržateľnosť spolu súvisia, majú rôzne kľúčové rozdiely.


Zameranie a rozsah:

Reporting ESG sa zameriava na vplyv operácií spoločnosti na zainteresované strany a životné prostredie, zatiaľ čo reporting udržateľnosti sa zameriava na dlhodobú udržateľnosť životného prostredia. Reporting ESG zachytáva sociálne aspekty a aspekty riadenia prevádzky spoločnosti, zatiaľ čo reporting udržateľnosti uprednostňuje environmentálnu udržateľnosť.


Meranie:

Vykazovanie ESG sa často počíta s uhlíkovými emisiami, diverzitou na pracovisku a metrikami odmeňovania vedúcich pracovníkov. Na rozdiel od toho sa vplyv na udržateľnosť primárne meria pomocou metrík, ako je spotreba vody a energie, emisie skleníkových plynov a odpadové hospodárstvo.


Zainteresované strany:

Vykazovanie ESG je zvyčajne zaujímavé pre investorov a akcionárov, ktorí chcú posúdiť výkonnosť spoločnosti nad rámec iba finančných metrík. Reportovanie o udržateľnosti však oslovuje širší okruh zainteresovaných strán vrátane zákazníkov, zamestnancov a širšej komunity.


Záver:

Pre dlhodobý úspech musia spoločnosti uprednostniť ESG aj reporting udržateľnosti. Zatiaľ čo výkazníctvo ESG sa zameriava na vplyv operácií spoločnosti na zainteresované strany a životné prostredie, postupy udržateľnosti sa zameriavajú na zabezpečenie dlhodobej environmentálnej a ekonomickej udržateľnosti spoločnosti.


Použitím ESG a cieľov udržateľnosti v tandeme môžu spoločnosti zabezpečiť pozitívny vplyv na spoločnosť a životné prostredie a zároveň vytvoriť ekonomické výhody prostredníctvom úspory nákladov a zlepšenia reputácie. Keďže dôležitosť ESG a reportingu udržateľnosti neustále rastie, spoločnosti, ktoré uprednostňujú toto vykazovanie, budú mať lepšiu pozíciu pre dlhodobý úspech.


Chcete mať prístup viac založený na hodnotách? Viac sa dozviete na stránkach IBM Sustainability alebo na produktovej stránke IBM Envizi


Ďalšie softvérové riešenia pre oblasť Udržateľnosti nájdete tu:

Zabudujte do svojej prevádzky inteligentnú správu aktív

Preskúmajte IBM Maximo Application Suite